تحلیل سریال جواهری در قصر
مهدی حق وردی طاقانکِی مهدی حق وردی طاقانکِی

سیاسی ترین سریال:

راستش زیاد عشق فیلم و سریال نیستم و علاقه ای هم به بحث درباره آن با دیگران به خصوص دوستام ندارم ولی چند وقت است که سریالی از صدا و سیما پخش می شود که بسیار طرفدار پیدا کرده است هرچند که طیف طرفداران این سریال هر کدام به دلایل خاص خود به این فیلم نگاه می کنند.هر چند که شاید بسیاری اصلا نظر منو قبول نداشته باشند!

اما من لقب سیاسی ترین سریال را به این سریال می دم .

هنوز هم حدس نزدید کدام سریال را می گم؟؟؟

سریال جواهری در قصر:

اين سريال با اسم فارسي "جواهري در قصر " است كه ترجمه اسم " Jewel in the Palace " و نام كره اي " Dae Jang Geum" نام هاي ديگر سريال The Great Jang Geum است.اين سريال محصول سال 2003 -2004 كشور كره(جنوبي) است.

این سریال چند وقتیه که در صدا و سیما ایران هر جمعه شب ساعت ۹:۳۰ از شبكه ي دوم سيما پخش، و شنبه ساعت ۱۲:۴۵ تكرار مي شود.و به گفته سایتها در کشورهای دیگر نیز که پخش شده از محبوبیت بالایی برخوردار شده .

ولی به نظر شما علتش چیه؟

فیلمنامه قوی یا بازی فوق العاده بازیگران آن به خصوص بازیگران نقش اول یا....

شاید تمام این دلایل تاثیر گذار باشه ولی مهمترین اون هم ذات پنداری که تماشا چی با بازیگرا پیدا می کنه

این سریال بدون توجه به زمان و مکانی که اتفاق می افته می تونه بیانگر بسیاری از اتفاقاتی است که توی هر فرهنگی از بالا ترین سطح اداره کشور گرفته تا سطح رابطه افراد عامی یک جامعه باشه. حتی ممکنه اتفاقات واقعی که برای تک تک ما اتفاق می افته!بله اتفاقی که ممکنه همین الان در جریان باشه

این فیلم را شاید جز اخلاق گرایانه ترین سریال ها تلویزیون هم باشه که هر چند کاراکترهای اون مسلمان نیستند و دارای دین و آیین دیگری هستند و لی با توجه به فطرت بشر و مطلق بودن خیر و شر کاملا برای ما ایرانی ها مسلمان قابل درک و فهمه .و دقیقا به علت این که دین اسلام آخرین دین و کاملترین دینها که منطبق بر فطرت بشریت است خیلی وقتها فکر می کنم که دیدن سریال مانند کلاس اخلاقه کلاسی که داره جملات و احادیث قصار را که قبلا شنیدم داره با زبان هنر شرح و بسط می ده.تذکر حفظ اخلاق در برخورد با دیگران ، رعایت ادب در برابر استاد ، مبارزه با بی عدلتی ، مبارزه با مفسدان اقتصادی که دارن بیت المال را چپاول می کنند ، تلاش و پشتکار ، مایوس نشدن ، امیدوار بودن ، استفاده از هر مکان و زمانی برای تحصیل علم ، ....

و اما سیاست

پشت پرده بسیاری از امور را نشان می ده ، سیاست رسمی و غیر رسمی هم زمان نشون داده می شه (شاید ابتدایی ترین تعریف سیاست رسمی و غیر رسمی این باشه که سیاست رسمی علت اتفاق افتادن یک پدیده که عنوان می شه و سیاست غیر رسمی علت واقعی یک پدیده که معمولا اعلام نمی شه وگاها شاید خلاف اون چیزی که به صورت رسمی اعلام می شه هست .)

بعنوان مثال در قسمتی که بانو چویی برای اینکه بانو هن را به درد سر بندازه انو با یانگوم به مهانسرا می فرسته و هدفش هم این بود چون این کار سختیه به هر حال اون دو موفق نمی شند و به اونا ضربه می خوره و در ظاهر علت این کار را مهارت اونها بیان می کنه و میگه که به غیر از اونا به کسی برای این کار اعتماد نداره ؟...

در فیلم استفاده از ابزار عملیات روانی را از بالاترین تا پایین تر سطح و در هر دو طرف درگیر دیده می شه.

استفاده ابزاری چون انواع شایعه (سیاه ،خاکستری ،سفید )، تخریب ، قدرت نمایی ، تهدید ، تطمیع و...

هر چند که بانو چویی و وزیر یکی از شاخص ترین افراد در این زمینه هستند ولی از حق نگذریم یانگوم هم در نقش کاراکتر مثبت بعضی موقع ها از این ابزار استفاده می کنه مثلا در مرحله آخر مسابقه آشپزی که نتیجه کل مسابقه به اون مرحله وابسته است بانو چویی بهترین غذایی که می تونست تهیه کنه با زحمت زیاد درست کرد ولی یانگوم به قول یکی از دوستام( که اصلا هم طرفدار سیاست و بحث های سیاسی نیست )با زدن چند تا توت به یه سک! (یه قطعه چوب کوچک)با تحت تاثیر قرار دادن پادشاه با صحبتهاش اون مرحله را برنده می شه!

تقریبا اکثر کاراکتر ها و سمبل هایی که ما تو اجتماع داریم در این سریال دیده می شود .

برخی از کاراکتر ها اشخاصی هستند که سرشار از انرژی و تلاش و زحمت اند این افراد غالبا کم هستند اما در عین حال تاثیر گذار و معمولا مورد حسادت و غضب افراد غواص قرار می گیرند. سعی می کنند کارشون رو به نحو احسنت انجام دهند و در این راه مصمم و تسامح و تساهل به خرج نمی دهند و حاضرند تای پای جونشون از حرف حقی که زدند ایستادگی کنند.هر چند که به دلایل مختلف چون سن و تجربه از راههای متفاوت استفاده می کنند.افرادی چون بانو یونگ ، بانو هن ، یانگوم و...

برخی دیگر از کارکترها اشخاصی هستند که به علت نفوذ و ثروت ، همیشه سعی دارند از طریق رابطه و نه ضابطه به خواسته هاشون برسند و گاها با انگیزه های مختلف مثل کسب قدرت ،کسب ثروت و حتی عشق فقط با هم همراه می شوند.افرادی چون ، گیومیونگ ، بانو چویی،

برخی از کاراکتر ها اشخاصی هستند که همچون حزب بادند و هرگز حاضر نیستند خودشونو درگیر منازعات میان حق و باطل کنند.فقط در زمان پیروزی و تقسیم غنایم حاضر می شن.

البته غیبت کردن پشت سر اشخاص از شاخصه های اصلی این گروه است.

برخی از حکومتی ها افراد منصف ، عدالت خواه و پایند به ارزشها و اعتقادات جامعه و برخی دیگر سمبل زالو صفتانی که فقط در راه کسب جایگاه و شهرت و بهره برداریهای اقتصادی از جایگاهشان هستند(همون مفسدان اقتصادی خودمون)

بارزترین وجهه ای که به اون خیلی دقیق پرداخت شده بحث بر سر دیدگاه معروف به ماکیاولی

یکی از شعار های ماکیاولی اینه:

(هدف وسیله را توجیه می کند)

بانو چویی و وزیر جزء طرفداران و پیروان این نظریه نشون داده می شن به هر وسیله ای حاضرند متوسل بشند تا رقیب یا دشمن خود را از سر راه بردارند و به هیچ اخلاقیاتی پایبند نیستند.وگاه برای رسیدن به هدفشون با توطئه چینی دشمنو شون را به کام مرگ می فرستند.و حتی کاراکترهای مثبت فیلم نیز گاه به این فکر می افتند که از این راه برای رسیدن به هدف استفاده کنند و در این قسمت ها تقابل خیر وشر در یک شخصیت نشون داده می شه البته اشخاص مختلف تصمیم های مختلفی هم می گیرند.

مثلا یانگوم در طول مسابقه با بانو چویی به این اشتباه دچار شد و برای رسیدن به پیروزی در آشپزی از موادی استفاده کرد که نمی بایست استفاده کند و پس از اون توسط بانو هن مورد شماتت و تنبیه قرار می گیره

یا در قسمت هایی که یانگوم رو به آموختن پزشکی می یاره تا به این وسیله به قصر راه پیدا کنه و انتقام بگیره که توسط پزشک دربار مورد شماتت قرار می گیره.

اما راستی اگر شما در این موقعیت ها قرار می گرفتید چه عکس العملی نشان می دادید؟

*گزارش یه تخلف را می دادید ولی بعد متخلفان که آزاد می شدند هیچی تازه با شما برخورد می شد که چرا بی مورد افراد را مورد اتهام قرار می دید ؟(قسمتی که افسر مین افرادی را که بانو هن را دزدیدند تا به مسابقه آشپزی نرسد و لی بعد به راحتی اون افراد آزاد می شن و به افسر مین نیز تذکر می دند که شما چرا افراد بی گناه را دستگیر کردید.)

*بدتر از اون کاری که نکرده بودید با پاپوش درست کردن برای شما بهتون منتسب می کردند و اتهاماتی را که به شما نسبت می دادند(مثل جریان اردک مسموم یا نجات فرمانده دشمن توسط یانگوم)

عکس العمل شما در برابر ظلم هایی که به شما می شه؟

به علت لیاقت و شایستگی که دارید مورد حسادت وغضب قرار گیرید تا کی بر ادامه راه خودم مصمم خواهید ماند؟

و...

حالا با من موافق هستید که این سریال را سیاسی ترین سریال بدانیم و بنامیم یا نه؟

 

 

 

 

 


June 17th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل هنری